Čudné výsledky z Trenčianskeho testovania

26. decembra 2020, ivik61, Nezaradené

Dnes som si prečítal hodnotenie testovania v Trenčíne: Úspešnosť testovania AG testami je 99,8 % (fíha),čo uverejnili skoro všetky médiá. Po prečítaní zadávajúcich údajov z čoho vypočítali tú veľkú úspešnosť AG testov mi môj sedliacky rozum pošepkal ,,nejak im to nesedí“. Tak sa obraciam na Vás pomôžte mi s rátaním.

Zadanie príkladu je:

560 pozitívnych osôb, z toho 156 osôb bez príznakov a tých otestovali aj PCR testami, ktoré určili 11 osôb negatívnych. Koľko je to na % ?

Moje rátanie ma priviedlo k tomuto záveru:

1/ Ak rátali z 560 osôb tak výsledok je 98%, ich výsledok je 99,8%, možno preklep – beriem, ale ak nie, tak zbytočný lapsus ktorý vzbudzuje nedôveru a tiež tá hlúposť brať do úvahy 560 testovaných.

2/Ak rátali zo 156 osôb, čo sa mi zdá správnejšie, tak výsledok by bol zaokrúhlene 93%.

Výpovedná hodnota ich výsledkov 99,8% je tak, či onak klamná. Celú dobu pandémie očakávam relevantné čísla na všetko, no musím povedať že sa mi žiadne nedostávajú. Všetko je rátané čudným spôsobom len aby čísla boli super. Zvlášť ak sa jedná o preferované AG testy. Takto zbytočne vzniká nedôvera ľudí k našim veliacim dôstojníkom. Čo na záver? Možno by stačilo hovoriť a písať pravdu, len tá sa asi nehodí do krámu. Ak som zle počítal prosím opravte ma.